Icefield parkway en Jasper

1 september 2017 - Jasper, Canada

Na ons bezoekje aan Banff hebben we in de camper een lekkere curry maaltijd gemaakt en zijn we op tijd naar bed gegaan. De volgende dag zou de wekker namelijk om 6 uur gaan. We wilden naar Lake Moraine en later naar Lake Louise en hadden begrepen dat je daar vroeg moest zijn ivm de drukte. Eerst naar Moraine waar we het allerlaatste parkeerplekje hadden. Bizar. Eerst langs het meer gelopen en Mars heeft mooie foto's met zijn statief gemaakt. Het licht was door de mist (komt door vroegte maar ook door de bosbranden) niet zo helder, maar toch zag je wel waarom dit meer zo beroemd is. Echt turquoise van kleur, heel bijzonder. Daarna een wandeling ( Larch valley trail) gemaakt die heel zwaar bleek te zijn. We zijn 500 meter gestegen en kwamen uit in een prachtige vallei met uitzicht op hele hoge besneeuwde bergen. Zo mooi!

We reden door naar Lake Louise waar we weer terug gestuurd werden naar een parkeerplaats die het publiek met een shuttle bus bij het meer afzette. Daar was het zoals verwacht heel druk, maar we waren ook heel moe van de lange dag. Daardoor zijn we daar niet meer aan een wandeling begonnen richting de andere meren en het teahouse.

Eenmaal terug op de camping, waar we een snelle douche namen, zijn we begonnen met koken in onze camper. Een heerlijke pasta Bolognaise.

De volgende dag vroeg op en van Banff naar Jasper gereden over de beroemde Icepeak Highway. De foto's zeggen genoeg, wat een natuurschoon! We hebben veel meren gezien die turquoise waren gekleurd. Daarnaast verschillende watervallen en gletsjers. Dit waren o.a. De Crowfoot Glacier, Bow Lake, Bow Glacier en de Num-Ti-jah Lodge, Peyto Lake, Mistaya Canyon, Colombia Icefield met de Athabasca Glacier en Saskatchewan Glacier en tot slot de Sunwapta Falls. Rond een uur of vier kwamen we aan bij Whistler's Campground, waar we maar hadden kunnen reserveren voor 1 nacht. Het is nog wel mogelijk om op een overflow camping (20 km verderop) een extra nacht te boeken, we zien het morgen wel. Het is echt heel druk overal. Soms is het net of we in China op vakantie zijn, het stikt hier van de chinezen.

Dat we problemen hadden met de koelkast vonden we wat minder fijn. Sinds gisteren deed hij het niet meer. We hebben wat vleeswaren weg moeten gooien. En de handleiding gaf ons geen duidelijkheid. Uiteindelijk het noodnummer gebeld en keurig telefonisch het probleem opgelost. Gelukkig! Een koelkast heb je wel echt nodig.

Nadat we in de enige doucheruimte (!) van de hele camping gedoucht hadden, zijn we naar Jasper stad gereden en hebben daar een heerlijke pizza op. We hadden vandaag geen zin om te koken, want het was een indrukwekkend maar vermoeiende dag. Wel eentje om niet te vergeten!!!

Vandaag (1 september ) zijn we een beetje traag op gang gekomen, Maris is snipverkouden geworden en we moeten een beetje terugschakelen. Na het uitchecken gevraagd waar we een extra nacht in Jasper konden slapen en dat bleek een campground aan de overkant te zijn. Hier geldt het first come first serve principe en omdat we iets voor 11 uur bij de receptie waren, hadden we de eerste keus.

Daarna zijn we naar Maligne Lake gereden en onderweg uitgebreid op een rustplaats geluncht. Vandaag is het weer wat minder dan de vorige dagen en het is maar 16 graden. Maligne Lake is ook weer erg mooi en vooral erg groot. Korte wandeling gemaakt langs de oever van het meer, was heerlijk want de zon begon weer te schijnen. Daarna weer terug gereden en een wandeling gemaakt in Maligne Canyon, die smal en heel diep was uitgesleten van het altijd stromende water.

Nu zitten we in het centrum van Jasper, waar we eindelijk WiFi hebben. Dit lukte gisteren niet. Maar dan heb je WiFi om 18.00 uur, in NL is het 2 uur 's-nachts. Dus van echt realtime contact met het thuisfront kun je niet spreken. Jammer!

Zo gaan we weer naar de camping toe om daar te koken en waarschijnlijk vroeg te gaan slapen. Op naar Clearwater, onze volgende bestemming.

1. Anita:
    2 september 2017
    Wat een mooie reis zo te horen én te zien!
    Die kleur van het meer, prachtig!!
    Geniet ervan! Xxx vanuit Krimpen
  2. Petra:
    2 september 2017
    Klinkt allemaal heel herkenbaar! Jullie maken een schitterende tocht. Hoop dat je verkoudheid snel over is. Lekker genieten, als ik jullie foto's zie lukt dat prima. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Lieve groet Petra
  3. Moeders:
    2 september 2017
    Wat een mooi verslag.Had niet verwacht dat het er zo druk zou zijn.
    Wacht nu al op het vervolg
  4. Corine:
    2 september 2017
    Jullie zitten niet stil! Heel bizar dat het er nog steeds zo druk is. Ik ben met m'n foto's bezig dus weet weer precies wat jullie nu zien. Hoop dat je je niet heel beroerd voelt, Maris. Mooie rit verder! Xxx
  5. Marcel en Jacq:
    2 september 2017
    Gaaf allemaal, leuk om jullie te volgen.
  6. Janos huber:
    Beste Mariska en Marcel,
    vandaag drukke dag gehad,even in centrum,voor accu voor mijn toestellen,want ze zyn
    leeg gegaan,en bij de handieman hadden ze ook niet,morgen nog eenkeer proberen
    of ze nog kunnen helpen.
    Jullie Dagboek is interresanter dan onze belevenis,in den lande.Zonnige zondag,en
    als het waar is gaan we naar het centrum Vlaardingen of R.dam,en dan is dag om.
    Verder wensen wij jullie mooi weer+mooie dingen.
    Groetjes uit Vlaardingen Ma en Pa Huber,
  7. Corine:
    3 september 2017
    Wat een super mooi natuurland is het toch!! Het komt steeds hoger op ons lijstje :-)
    Ik ben héél benieuwd naar de foto's van die boten in het meer. Dat is een geweldig compositie om foto's te maken. Beterschap Maris!! En uiteraard nog heel veel plezier!!
  8. Ingrid:
    Leuk om te lezen!
  9. Marianne:
    3 september 2017
    Ala het te druk is kunnen jullie de camper in de tuin van oom Paul zetten ;-) in Twassen. Super mooi daar!
  10. Carla:
    4 september 2017
    Prachtig zeg en dat meer helemaal geweldig!!!!en die Chinezen zitten echt overal haha.