Campbell River en de Grizzlyberen

9 september 2017 - Campbell River, Canada

Vrijdag 8 september

Vanmorgen om half 11 de pont genomen naar Quadra Island. Als eerste zijn we naar het museum van de First Nation people, waar de geschiedenis van de oorspronkelijke bewoners wordt behandeld. Er staan indrukwekkend grote totempalen ter ere van de Chiefs die ze gekend hebben. Daarna een rondje over het eiland gereden en gestopt bij de plaatselijke Inn voor de lunch. Om half 2 hebben we ons gemeld bij Quadra Kajak voor onze tour. Naast de gids waren er nog 3 andere Canadezen aanwezig. Na een korte instructie kropen wij in onze tweepersoons kajak, die plaatselijk ook wel de double divorce kajak wordt genoemd. Het blijkt dat wij nog steeds een goed team zijn, want zonder enige tegenslag hebben wij onze tocht volbracht. Onderweg zagen we soms een zalm die boven water sprong, zeesterren die zich tegen de kust hadden geplakt en ander gedierte. Op een klein eilandje dronken we iets met een kleine versnapering erbij.  Daar zaten op een rots ook nog een groot aantal zeeleeuwen die zich in het zonnetje opwarmden. Het was uiteindelijk schitterend mooi weer geworden.

Al met al een geweldige dag op Quadra Island. Erg geslaagd!

Zaterdag 9 september

Vanmorgen vroeg uit de veren voor onze grizzly tour, die we in Nederland al hadden geboekt. Met 10 man in een overdekte boot naar Bute Inlet, waar een populatie van 52 Grizzlies verblijft. Deze bootreis duurde ruim 2 uur enkele reis, onderweg ook zeeleeuwen, een walvis (bultrug) en verschillende dolfijnen gezien.

De beren houden erg van zalm en laat het nu net de tijd zijn dat die hele grote koningszalmen vanuit de zee de rivier op zwommen, zo de magen in van de beren. Met een busje crossten we enkele wegen over naar uitzichtpunten en jawel, we hebben zeker 10 beren gezien. Echt machtig mooie en grote beesten. Ook nog een paar keer een moederbeer met kleintjes, zo gaaf. We stonden gewoon op iets van 20 meter van de beren af, dat was heel bijzonder.

Die zalmen zijn er in enorme getallen, honderden zie je zwemmen en happen naar adem. De beren eten alleen de meest vette delen van de vis zoals de huid, hersenen en eieren.

Na terugkomst in de haven zijn we op aanraden van de gids (Leaf) gaan eten bij de Dolphins Lodge die we onderweg waren gepasseerd.